Zo heb je als werkende ouder meer rust

door webredactie / 29 juni 2017 / Geen reacties

Werkende ouders zijn net jongleurs. Als actieve moeder of vader moet je namelijk een groot aantal ballen tegelijk in de lucht houden. Vijf tips om dit te doen met minder stress.

Werkende ouders rennen vaak zich rot en denken dat het niet anders kan. Maar is dat wel zo, of val je ten prooi aan tunneldenken? Als we ons daaraan overgeven, verdwijnen alternatieven naar de achtergrond. Want dat is wat stress doet: een tunnelvisie creëren, zodat we ons maar op één ding kunnen focussen.

Als je permanent stress ervaart, dan is dat ene ding overleven. Daarbij sta je meestal niet uitgebreid stil bij de vraag hoe het radicaal anders kan. Daar is namelijk geen tijd en geen ruimte voor, althans dat denk je. Hardwerkende ouders vinden hieronder vijf manieren om hun jachtige bestaan te vertragen.

Tips voor werkende ouders

1. Houd lucht in je thuisagenda

Houd dagelijks lucht in je agenda en plan niet alles vol. Als je een drukke baan hebt in combinatie met een druk privéleven, dan kan dat op den duur gaan wringen. Zorg er daarom voor dat je regelmatig even helemaal niets te doen hebt, al is het maar de laatste anderhalf uur voordat je gaat slapen. Kijk daarbij wat je nodig hebt aan lege ruimte en reserveer die in je privéagenda.

Lukt het de ene dag niet? Dan is er nog geen man overboord zolang je bijtankmomenten hebt op de volgende dag of in dezelfde week. Plan dan ook wekelijks vooruit en blok bewust periodes voor jezelf. Houd verder een slag om de arm als je afspraken maakt. Vertel dat je niet weet hoe het dan met je gesteld is en dat je een dag van tevoren de afspraak zult bevestigen of doorschuiven.

2. Zoek naar alternatieven

Sommige dingen hoef je niet per se zelf te doen. Vaak zijn tal van alternatieven voorhanden. Is koken bijvoorbeeld een probleem omdat je steeds moe thuiskomt en je de kinderen hebt? Dan kun je een aantal dingen doen:

  • Kook op vrijdag, zaterdag en zondag dubbele porties en vries die in. Vergeet niet om na het eten tijdens het opruimen van de keuken de diepvriesmaaltijd voor de volgende avond eruit te halen.
  • Zorg ervoor dat je altijd genoeg in huis hebt voor een simpele salade met een gekookt ei en een boterham. Veel verse groente en een eitje, dat is ook een volwaardige maaltijd!
  • Kijk eens op Thuisafgehaald.nl. Enthousiaste hobbykoks koken een lekkere maaltijd die je versgemaakt kunt ophalen. Eten delen met je buren als het ware. Op de website kun je zien waar de dichtstbijzijnde kok zit. Vaak niet verder weg dan een paar honderd meter.

3. Vraag jezelf af of alles tegelijk moet

Als werkende moeder of vader heb je misschien het idee dat je alles tegelijk moet doen. Is dat ook zo, of is het vooral een kwestie van willen? Vaak zijn de punten op je to-dolijst geen taken die schade aanrichten als je ze niet doet. Dit leidt hoogstens tot een ontevreden ego. Een hoog ambitieniveau is dan ook waarschijnlijker dan werkelijke urgentie. Als je dat voor jezelf kunt toegeven, haal je aardig wat druk van de ketel. In plaats van moeten gaat het dan om willen.

4. Bedenk voor wie je het doet

Je hebt een hele lijst met taken. Maar voor wie doe je die eigenlijk? Hoor je echt alles zelf te doen, of doe je regelmatig iets waarvan je denkt dat het zo hoort? Denk aan taken binnen je familie, vriendengroep of straat waar je woont. Er is helemaal niets mis met het vertonen van sociaal wenselijk gedrag, zolang het maar niet ten koste gaat van je eigen welbevinden. Vraag jezelf af welke taken je alleen doet omdat je vindt dat het zo hoort. Hoeveel zijn dat er eigenlijk? En, als het er te veel zijn, welke reden kun je dan bedenken om daarmee te stoppen? En wat wil je nog wel op je nemen?

5. Organiseer je hulptroepen

Veel mensen raken niet uitgeput omdat ze hard werken of zorgen, maar omdat ze niet op tijd om hulp vragen of bijtanken. Vraag jezelf daarom af bij wat voor zaken je wel wat hulp kunt gebruiken en wie dat zou kunnen doen. Voorbeelden van mogelijkheden:

  • Een schema voor het halen en brengen van je kinderen.
  • Een boodschappenrondje verdelen tussen jou en de buurvrouw, of boodschappen thuis laten bezorgen door Albert Heijn.
  • Op maandag voor de buurvrouw koken en zij op donderdag voor jou laten koken. En dan niet elke keer aanschuiven, maar gewoon een pan met eten klaarzetten voor de ander.

En natuurlijk: blok regelmatig tijd waarin je gewoon helemaal niets hoeft! Daarbij kun je eventueel een oppas regelen.