Hoe bouw je een natuurlijk werkritme op?

door webredactie / 27 augustus 2017 / Geen reacties

Een natuurlijk werkritme lijkt soms ver te zoeken. Apps en apparaten dicteren namelijk steeds meer wat we doen op een gemiddelde werkdag. Twee tips om als breinwerker met beide benen op de grond te blijven staan.

Vroeger bepaalde de stand van de zon je dagindeling. Tegenwoordig is die rol overgenomen door Outlook en de verzoeken van collega’s die via de mail op ons afkomen. Daarbij is het werk los komen te staan van de wisseling der seizoenen en het opkomen en ondergaan van de zon.

Hoe werk je optimaal in deze kunstmatige omgeving? Een waarin je werk vastloopt als het netwerk eruit vliegt, de printer het opgeeft of je leidinggevende je digitale agenda volplant? Hieronder geef ik je twee tips waarmee je onder alle omstandigheden zorgt voor een werkritme dat bij je past.

Toe aan een digitale detox?

Worstel je met digitale stress? En een volle mailbox? Tijdens de Digitale Detox Dag gaat de bezem erdoor. Binnen één dag digitaal opgeruimd en meer rust in je hoofd!

Lees meer

Tips voor een natuurlijk werkritme

1. Begin op tijd met plannen zodat je de baas blijft over je tijd en taken en nog kunt kiezen

Veel werk kun je van tevoren zien aankomen. Denk aan vergaderingen, de verslagen die hieruit voortvloeien en de herinneringen die je stuurt aan de deelnemers, zodat zij daadwerkelijk doen wat ze hebben beloofd. Het advies is hier: wees de baas over je eigen agenda door ruim van tevoren te beginnen met plannen! Doordat je verder weg in de tijd kijkt, kun je sneller anticiperen als de omstandigheden dat van je vragen, zonder dat alles direct onder druk kom te staan. Door de taken te plannen waarvan je weet dat die zullen moeten gebeuren, ongeacht andere zaken, hou je in ieder geval de regie over je basiswerkzaamheden, waardoor het makkelijker wordt om mee te bewegen en keuzes te blijven maken waar je achter kunt blijven staan…

Heb je op maandagmiddag een vergadering? Reserveer dan op dinsdagochtend tijd om je aantekeningen uit te werken. Als je wilt dat dit ook echt gebeurt, moeten de randvoorwaarden in orde zijn. Ga bijvoorbeeld in een andere ruimte zitten en regel dat een collega je telefoon twee uurtjes opneemt. Als je regelmatig concentratietijd voor bepaalde kerntaken claimt, dan maakt het verder wellicht niet meer heel veel uit wat er die dag verder op je pad komt, want dan heb je in de ochtend al gedaan wat je van plan was. Als je ook je collega de mogelijkheid biedt om in de  luwte bergen werk te verzetten, dan help je elkaar op een pro- actieve manier.

2. Wees voorbereid op het onverwachte

Dagelijks gebeuren er dingen die je niet hebt voorzien. Je weet dan wel niet precies om wat voor werkzaamheden het gaat, maar een feit is dat dit dagelijks aan de orde is. Zo hebben beleidsmedewerkers in gemiddeld 80 procent van de gevallen de regie over hun eigen tijd en zijn ze voor 20 procent bezig met onverwachte zaken. Bij secretaresses ligt dit zelfs andersom.

Je kunt nu gaan rekenen. Hoe lang ben jij elke week of elke dag bezig met onverwachte zaken? Hoeveel uur houd je dan over voor werkzaamheden die zich in laten plannen? En wanneer regel je de randvoorwaarden waarmee je dit voor elkaar krijgt? Door meer te plannen en rekening te houden met het onverwachte, kun je beter je natuurlijke werkritme volgen en werkstress beter de baas blijven. Ruimte overhouden om te kunnen ‘regelen’, switchen en opnieuw bekijken wat er moet gebeuren horen bij een flexibele en doelgerichte werkhouding. En het goede nieuws is, plannen valt te leren!