De 5 meest gerecycelde goede voornemens van de werkende mens

door editor / 18 september 2017 / Geen reacties

En… gaat het dit keer echt lukken?

De drukke werkende mens besluit regelmatigg om het nu eens echt anders te gaan aanpakken. We nemen we ons dan ook massaal dingen voor die gaan over slimmer werken, beter voor onszelf zorgen tijdens werk en allerlei andere aanpalende onderwerpen.

Iedereen heeft het uiteindelijk: gedrag waar je niet blij van wordt. In de werksituatie kan dat gaan over altijd overal ja op zeggen, mailtjes altijd direct openen als ze binnenkomen, meteen gaan rennen als iemand je vraagt om wat te doen en altijd denken dat jij een probleem van iemand anders moet oplossen.  Kan je met slimmer gedrag hetzelfde resultaat boeken?  Ja dus.

Maar eerst maar eens de top 5 van de meest gemaakte goede voornemens op een rijtje……

Goed voornemen nummer 1:
Lunchpauze houden
Iedereen weet het en bijna niemand doet het: pauze houden is gezond! Pauze houden doet je goed. Bijtanken, het hoofd leegmaken en sterker nog: bijtanken zodat je in de middag nog steeds goede beslissingen kunt nemen. Onze prefontale cortex slibt in de loop van de dag langzaam dicht en heeft lucht nodig om weer 100% goed zijn ding te kunnen doen. Dus: een van de beste voornemens die je je dit jaar kunt maken is ‘Pauze nemen!’ en dat dan ook echt gaan doen!

Goed voornemen nummer 2:
Ik ga gezonder eten, ook op het werk!
De slechte happen laten staan op het werk valt af en toe niet mee. Als je met jezelf de afspraak maakt dat je 1 x per week wel die kroket mag, dan is het de rest van de week gemakkelijker om wel gezond te eten.

Goed voornemen nummer 3:
Ik ga voortaan op tijd naar bed
Hoe je je werkdag doorkomt wordt bepaald door de kwaliteit van je slaap. Op tijd naar bed gaan helpt je dus om een gelukkige en productieve medewerker te zijn. En zeker als je hard moet werken is een goede nachtrust onontobeerlijk. Een voornemen is gauw gemaakt. Maar het komt er op aan als je voor de televisie zit. Als je een lange dag hebt gewerkt en de avonden zijn ‘me – time’ dan ‘voelt het niet goed’ om naar bed te gaan. Je hebt al zo weinig tijd voor jezelf en dan moet je ook nog naar bed terwijl je die leuke film zit te kijken?

Goed voornemen nummer 4
Wat vaker nee zeggen
Mensen worden niet afgerekend op de beloftes die ze maken, maar op de keren dat ze die beloftes nakomen. Je kunt beter minder beloven en meer beloftes nakomen, dan dat je overal ja op zegt en je uiteindelijk in allerlei bochten moet wringen om aan de verwachtingen die je zelf geschept hebt, te voldoen. De reputatie van mensen die ruim van te voren al laten weten dat ze iets niet kunnen waarmaken ( nadat ze iets beloofd hebben) is vele malen beter dan de reputatie van mensen die op het allerlaatste moment nog iets leveren van middelmatige kwaliteit. Nee zeggen komt dus regelmatig de kwaliteit van wel geleverd werk ten goede. Bezint eer ge begint. De vraag: ‘Wil je het goed of wil je het nu”, zet de vragensteller op het verkeerde been en wordt gedwongen om zichzelf ook de vraag te stellen of het werkelijk nu moet of dat het even kan wachten.

Goed voornemen nummer 5
Ik ga meer bewegen, ook op het werk
Doen! Het is vrij eenvoudig: vaker de trap nemen en  een rondje door het park zijn de meest bekende voorbeelden. De kans van slagen om dat vol te houden is een stappenteller kopen. 10.000 stappen per dag is de norm. Kijk of je een groepje collega’s zo gek kunt krijgen, koop allemaal een stappenteller en roep elke week de winnaar van de week uit: diegene die het vaakst 10.000 stappen op een dag gehaald heeft.

Laat je inspireren en motiveren door Bram Bakker, Roos Vonk, Lisette Thooft, Kristin Neff en Simone Levie.
Wil je een steuntje in je rug? Laat je inspireren door Bram Bakker, Roos Vonk, Lisette Thooft, Kristin Neff en Simome Levie. Voor iedereen die gezonder, gelukkiger, liefdevoller en succesvoller wil zijn, onder het motto: hoe beter je voor jezelf zorgt, hoe beter je voor anderen kunt zorgen. En de wereld heeft nu zeker meer liefde, gezondheid en verbinding nodig. Een goed begin is het halve werk  Informatie en aanmelden kan hier.

Denise Hulst