5 Tips voor meer focus en een beter resultaat

door editor / 06 februari 2018 / Geen reacties

Mocht je nog geen goed voornemen hebben voor 2018, dan heeft Het Betere Werken er nog wel eentje: meer focus….. Een oldtimer, weliswaar, maar buitengewoon effectief. Hoe meer focus je tot je beschikking hebt, des te beter, makkelijker en effectiever werk je. Daarmee neemt je tevredenheid over de balans tussen inspanning en resultaat evenredig toe. Dus: een goed begin is het halve werk en start het nieuwe jaar met meer focus. Hoe doe je dat? Door deze tips op te volgen.

Tip 1 Stop met reactief werkgedrag

Alles hangt af van jouw eigen beslissing om ergens aan te beginnen en ergens mee te stoppen. En wat je beslist over de periode die tussen die twee beslissingen ligt. Hoe creëer je nou een optimale context om meer focus te bereiken: zet je smartphone op trillen of liever nog helemaal uit voor een bepaalde periode. Laat collega’s weten dat je even onbereikbaar bent. Zet de melding dat je een nieuw bericht in je postvak in heb uit, zet je Lync op afwezig en zet in je agenda wanneer je wel beschikbaar bent. Collega’s willen weten wanneer ze je wel kunnen bellen met een vraag. Als je de verwachtingen managed wordt het een stuk eenvoudiger om periodes van relatieve rust voor jezelf te creëren. Wil je de uitdaging aangaan en meer focus organiseren voor jezelf? Doe dan mee met de challenge Je beste jaar ooit

Tip 2 Maak je hoofd leeg voor meer focus

Onrust ontstaat door alle  unfinished business die we niet willen vergeten. Deze unfinished business kun je loslaten als je ze een plek in de tijd hebt gegeven. Schrijf taken met een deadline in je agenda als afspraak met jezelf. Schrijf taken die geen deadline hebben op je takenlijst. Daarmee vinkt je onderbewuste ze af als ‘gedaan’. Je hoeft je geen zorgen te maken over de vraag of je ze niet vergeet: je komt ze namelijk vanzelf weer tegen in je agenda.

Tip 3 Train je focus spier

Je hersens zijn een grote spier. En een spier kun je trainen. Als je tijdenlang gewend bent om veel te multitasken dan is het logisch dat je niet zomaar in de maximale focus mode terecht kunt komen, omdat je ongetrained bent. Dus: begin klein en spreek met jezelf af dat je begint met maximaal een half uur zonder afleiding te werken. En na dat half uur al die dingen te doen die je normaal gesproken de hele tijd tussendoor doet. Na een kwartiertje of half uurtje multitasken en kleine dingen wegwerken begin je aan het volgende halfuurtje gefocust werken. Ga daarna weer een halfuurtje multitasken. Als dat goed gaat, kun je de tijd dat je gefocust werkt verhogen naar 45 minuten. Onze maximale spanningsboog is gemiddeld 50 minuten. Dus als je dat kunt, dan werk je optimaal. Zeker als je om de 50 minuten dingen doet die niets met die focus taken te maken hebben. Afwisseling in de soort concentratie die je nodig hebt houdt je effectief.  Wil je je echt aan je goede voornemens houden? Doe dan mee met de gratis challenge Je Beste Jaar Ooit.

Tip 4 Zoek een optimale context voor een betere focus

Veel organisaties zijn over op Het Nieuwe Werken. Als je in de gelegenheid bent om met enige regelmaat in een stilteruimte te werken, doe dat dan. Heb je een laptop? Zoek een lege kamer, ga in de kantine zitten buiten lunchtijden om of creëer met je team stilteperioden. Een bepaalde ruimte tot stilte werkplek bombarderen doet wonderen. En er is altijd meer mogelijk dan je denkt: uiteindelijk: if the why is big enough, the how is easy..

Tip 5 Neem voldoende slaap voor meer focus

Een beetje een ouderwetse. Maar de meest effectieve verandering als je met meer focus wilt werken. Uit onderzoek blijkt dat mensen die meer slapen zich beter kunnen focussen. De hersens van uitgeslapen mensen hebben beduidend minder moeite om effectiever met prikkels om te gaan, effectieve besluiten te nemen en goede resultaten te boeken. Dat komt omdat de prefontale cortex ( het gebied dat betrokken is bij het verwerken van informatie en het nemen van beslissingen) pas voldoende uitgerust is na een bepaalde hoeveelheid slaap. Dus: wil je beter functioneren? Ga meer slapen!

Bonus: goed voornemen toch, meer focus…

Volgens Roos Vonk hebben mensen een te optimistisch zelfbeeld als het gaat om het volhouden van goede voornemens. We onderschatten de invloed van de omgeving bijvoorbeeld. Roos Vonk werkt mee aan de challenge Je beste jaar ooit. Voor diegenen die serieus aan de slag willen met hun goede voornemen. Bijvoorbeeld het voornemen om ongestoord te werken en meer focus te houden tijdens werk. Wil je je laten inspireren door Roos Vonk, Bram Bakker, Lisette Thooft, Kristin Neff en Simone Levie? Doe dan mee met de gratis challenge  Je beste jaar ooit. Je kunt je hier aanmelden