4 tips om je energie beter te managen

door webredactie / 10 juli 2014 / 2 Comments

Wil je meer uit je werkdag halen? Dan moet je niet alleen op de juiste manier omspringen met je tijd, maar ook je energie beter managen. Vier tips die ervoor zorgen dat je de hele dag opgeladen blijft.

Mensen zijn geen computers, maar toch gedragen we ons vaak zo. We moeten in een hoog tempo topprestaties leveren en staan altijd aan. Niet alleen op kantoor verwerken we een constante stroom van berichten, maar ook ’s avonds als we op de bank zitten. Daar komt bij dat we het liefst zo veel mogelijk tegelijk doen.

Het gevolg is dat we steeds minder goed werken. Zo voelt 70 procent van de werknemers zich niet betrokken of is afgehaakt. Daarnaast zegt 59 procent minder dan zeven uur te slapen en moe wakker te worden. Ten slotte vindt 69 procent het lastig om zich op één ding te concentreren.

Wat werkt wel?

Wetenschappelijk onderzoek laat zien wat wel werkt. Zo zijn we op ons best als we regelmatig schakelen tussen het verbruiken en vernieuwen van energie. Het goed managen van je energie is naast het managen van je tijd dan ook een belangrijke voorwaarde om lang en gelukkig te leven en te werken.

Je zou denken dat veel organisaties deze gedachte inmiddels omarmen. Bij de bedrijven en overheden waar ik kom, verbaas ik me echter over de enorme energielekken in werkprocessen. Daardoor presteren hun werknemers niet optimaal. Enkele hardnekkige mythes over werk dragen hieraan bij.

Mythes over werk

‘Hoe meer uren je per dag werkt, hoe productiever je bent.’

Het aantal gewerkte uren zegt weinig over je werkdag. In plaats daarvan gaat het juist om de energie die je tijdens die uren inzet. Regelmatig energie bijtanken, tussen de bedrijven door, zorgt voor een hogere productiviteit.

‘Multitasken is onmisbaar als anderen permanent een beroep op je doen.’

Multitasken lijkt effectief, maar is het niet. De tijd die je nodig hebt om een primaire taak af te ronden, neemt door multitasken namelijk toe met een gemiddelde van 25 procent. Op die manier ben je dus juist langer bezig.

‘Takenlijstjes hebben geen enkele zin’

Het geeft een fijn gevoel als je taken kunt wegstrepen. Dat maakt zichtbaar waar je je tijd en je energie aan hebt besteed. Op het moment dat je je taken opschrijft, is de kans dat je ze daadwerkelijk gaat doen ook veel groter.

Tips voor energiemanagement

1. Tank ’s nachts voldoende bij

Stop één tot twee uur voordat je naar bed gaat met werken. Kies dan voor een activiteit met zo min mogelijk mentale prikkels. Vermijd bijvoorbeeld ingewikkelde (telefoon)gesprekken, het lezen van vervelende e-mailberichten, het kijken van films die je adrenaline verhogen of het oplossen van complexe vraagstukken. Ga zo veel mogelijk op dezelfde tijd naar bed.

2. Neem overdag regelmatig minipauzes

Een minipauze is een korte activiteit die losstaat van je werk. Ga bijvoorbeeld weer thee- of koffiedrinken met collega’s, maak een verfrissende lunchwandeling of eet in het park naast je kantoor. Neem tussen de verschillende taken die je hebt in ieder geval voldoende tijd om te ontspannen.

3. Stop met multitasken

Het is soms verleidelijk om aan een nieuwe taak te beginnen, terwijl je de andere nog niet hebt afgerond. Hoe vaker je dat doet, hoe meer het onderdeel wordt van je normale gedrag. Leer jezelf daarom aan om taken zo veel mogelijk in één keer af te ronden. Zeg collega’s vaker dat je eerst iets wilt afmaken en ze daarna graag te woord staat. Anderen worstelen met hetzelfde probleem en zullen je zeker begrijpen.

4. Ontdek wat wel of niet energie geeft

Wat zijn energievreters en wat levert juist energie op? Het antwoord hierop kan per persoon verschillen. Wellicht geeft het je energie om ’s ochtends altijd met je gezin te ontbijten. Zorg er dan voor dat je de dag consequent op deze manier begint. Als je geen vergadertijger bent, kun je overleggen beter zo veel mogelijk vermijden. Zo blijft je energie de hele dag op peil.

Het Betere Werken helpt je om je energie beter te managen. Je krijgt zicht op je eigen werkgedrag, helderheid over je eigen doelstellingen en praktische vaardigheden aangereikt. Neem contact op voor meer informatie.